Tarpan Honker

Pojemność: 2500 cm3

Rok produkcji: 1991

Kraj pochodzenia: Polska

Właściciel: Janusz Zalewski

Honker Janusza to egzemplarz z oryginalną wojskową zabudową ambulansu, tzw. "sanitarka". Napędzany jest silnikiem 2,5D Iveco 75KM, a odkupiony został od Agencji Mienia Wojskowego.


Trochę historii modelu:

Prace nad pierwszym polskim osobowym samochodem terenowym rozpoczęto pod koniec lat 70. XX wieku, przede wszystkim w celu zastąpienia importowanych radzieckich samochodów UAZ469 dla wojska, służb i użytkowników państwowych. W 1979 roku w Przemysłowym Instytucie Motoryzacji opracowano pierwszy prototyp PW-1 (od Pojazd Wielozadaniowy), na bazie prototypu Tarpan 234. W latach 1982–1988 doskonalono ulepszoną konstrukcję PW-2 (zbudowano dwie serie próbne po 6 i 15 samochodów). Badania testowe prowadził Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej z Sulejówka. Prototyp przedstawiono publicznie w 1984 roku, a produkcja seryjna PW-2 rozpoczęła się w 1988 roku w Fabryce Samochodów Rolniczych w Poznaniu (produkującej samochody Tarpan).

Produkcja modeli Honker była niewielka, sięgając najwyżej poziomu kilkuset sztuk. W FSR w Poznaniu w 1990 roku powstało 589, w 1992 – ok. 450, w 1994 – 314 szt., w 1995 – 288 sztuk. Po zaprzestaniu produkcji na początku 1996 roku, prawa do produkcji modeli Tarpan przejęła spółka Daewoo Motor Polska Sp. z o.o., która jesienią 1996 roku rozpoczęła ich montaż próbny w Lublinie. W obu tych fabrykach powstało wówczas około 20 sztuk. W 1997 roku powstało 155 szt, 1998 – 232 szt., 1999 – około 350 szt., 2000 – około 200 szt, 2001 – około 30-40 szt., 2002 – 140 szt., 2003 – 278 szt., 2004 – około 490 szt., 2005 – 177 szt., 2006 – 245 szt., 2007 – 35 sztuk. Od wiosny 2007 roku do 2009 roku produkcja była zawieszona. W 2010 roku Siły Zbrojne RP zamówiły kolejne 60 samochodów. Sąd postanowieniem z maja 2016 ogłosił upadłość DZT Fabryki Samochodów Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Lublinie.


Inne pojazdy Janusza