BMW R12

Pojemność: 745 cm3

Rok produkcji: 1940

Kraj pochodzenia: Niemcy

Właściciel: Edwin Wytrążek

Pod koniec lat 30 główny konstruktor firmy BMW, Max Fritz, wraz z kierownikiem działu badawczego Rudolfem Schleicherem postanowili w nowym BMW R12 zastosować przedni widelec teleskopowy z hydraulicznym tłumieniem wstrząsów. Była to rewolucyjna konstrukcja w porównaniu z rozwiązaniami konkurentów. Firmy angielskie stosowały podobne zawieszenia, ale wyłącznie w pojazdach sportowych i awangardowych, których nikt nie śmiał skierować do produkcji.

Ramę nośną, silnik, napęd wałkiem kardana oraz układ przekładni kątowej przejęto z ostatniej wersji R11. Od podstaw opracowano czteroprzełożeniową skrzynię biegów. Sterowanie poszczególnymi biegami odbywało się ręcznie, długą dźwignią współpracującą z kulisą umieszczoną przy zbiorniku.

Motocykle typu R12 były bardzo cenione za trwałość, niezawodność i prostotę konstrukcji. Dzięki uwagom ich użytkowników były stopniowo poprawiane i ulepszane. Największe zmiany zastosowano w wersji przeznaczonej dla Wehrmachtu.

Inne pojazdy Edwina